duminică, 15 mai 2011

Unde ne indreptam ?

Contrar existentei noastre de pana acum se naste o dorinta de adulare a naturii, aproape la finalul vietii ei. Am dus razboaie si politici impotriva ei si azi o imbratisam ca pe o mama de mult timp nevazuta.
Dar oare ea nu are niciun cuvant de spus ? Oare nu a cedat deja si sfarsitul va fi de partea noastra ?
Ne-am largit orizontul cunoasterii si am descins in forta catre o noua lume, pentru care suntem dispusi sa ne regandim raporturile cu natura.
" Fenomenele pe care le observam astazi sunt incomparabil mai mari, sau mai mici, sau mai rapide decat oricare dintre cele la care am avut acces in timpul celui de-Al Doilea Val. Studiem fenomene a caror marime reprezinta a 1000 000 000 000 000 -a parte dintr-un an [...]. Studiem fenomene cu o durata ce nu depaseste o 10 000 000 000 000 000 000 000 -me de secunda.
Evolutia biologica reprezinta urmarile variatiei si selectiei naturale, iar la nivel molecular depinde de acumularea acestor variatii intr-o " deriva genetica". Astfel incat, se poate afirma ca cele mai simple forme de viata s-au desprins din cele mai evoluate, contrar teoriilor emise pana acum.
" O alta stire uimitoare ne-a parvenit de la Grant Park Zoo din Atlanta, unde imperecherea intamplatoare a 2 specii de maimute cu zestre cromozomica total diferita a dat nastere primei maimute hibride de care avem cunostinta." Prin urmare, evolutia se valideaza atat prin acumulari de variatii, cat si prin salturi.
Odata cu descoperirea in anul 1953 de catre Watson si Crick a ADN-ului, am ajuns in postura de proiectanti a evolutiei, iar, asemeni naturii, evolutia este supusa reconceptualizarii.
In timpul celui de-Al Doilea Val pesimismul a monopolizat atitudinea oamenilor. " Omul este supus erorii, teoriile politice sunt relative, progresul automat este un miraj. " Iar aparitia raportului <<Limitele cresterii>>, realizat de catre Clubul de la Roma in anii '70, "a imprimat o tonalitate funebra".
Asa cum am precizat pentru primele doua concepte si progresul a trebuit reinterpretat, pentru ca asa cum fiecare fiinta este diferita in comparatie cu celelalte, asa conceptiile acestora se schimba dramatic in timp si este absolut necesara updatarea lor.
" Fiecare civilizatie aduce cu sine noi schimbari. "
Astfel, timpul de ieri nu mai este si cel de azi. Desi se considera ca timpul este o scurgere liniara, ca este absolut uniform in toate partile universului si independent de materie si spatiu si ca fiecare segment de timp este identic cu urmatorul, in natura el prezinta inflexiuni si deformari, rezultatul final depinzand de punctul din care este masurat.
" Timpul nu este absolut, ci relativ. "
Lumea in care traim este infima in comparatie cu ceea ce se afla de limitele noastre. Ne aflam intr-un moment in care dorim sa descoperim si sa calatorim dincolo de timp si spatiu.
Am studiat totul pe domenii, separat, fara sa intelegem ca numai impreuna stiintele pot fi invatate cu adevarat. Acum savantii pun accent pe viziunea totala, nu fragmentara asupra problemelor.
Schimbarea a avut loc si la nivel intelectual, gandirea holista intervenind determinant prin ideea de tot unitar, de ansamblu functional.
Cauzalitatea. " Ea ne spune ca fiecare fenomen are o localizare unica, determinabila in timp si spatiu. " Ideea de cauzalitate a generatiei noastre face referire la conceptul de feedback sau retro-actiunea. Aceasta din urma are rolul de a mentine echilibrul, atenuand sau suprimand schimbarea in momentele in care ameninta sa depaseasca un anumit nivel ( feedback negativ ).
" Feedback-ul pozitiv ne permite sa explicam orice proces autostimulator. "
" Cauzalitatea ne permite sa evitam capcana intamplarii. "
" Aceasta cultura noua, orientata spre schimbare si spre o diversitate crescanda, incearca sa integreze noua viziune asupra naturii, evolutiei si progresului, conceptiile noi, mai bogate, despre timp si spatiu, precum si viziunea reductionismului si holismului, cu o noua cauzalitate. "
Oamenii isi revendica nationalitatea si cultura. Numerosi sunt aceia care se revolta pentru ca statele nu le recunosc autonomia. Aceste probleme sunt departe de a fi minore, iar pentru statul national este imposibil de a juca un rol real. Granitele nationale sunt fictive, permitand contopirea culturilor, credintelor, vietilor.
Una dintre cele mai semnificative forte este corporatia transnationala. Aceasta isi poate desfasura cercetarile intr-o tara, poate fabrica in alta tara si vinde intr-o a treia.
" Pentru a ne face o idee despre proportiile lor, e suficient sa stim ca intr-o anumita zi din 1971 ele detineau in total 268 de miliarde de dolari lichiditati pe termen scurt [...] care depaseau de peste 2 ori activul tuturor institutiilor monetare internationale din lume la acea data. "
Aparitia acestora, in termenii raporturilor de putere, a destabilizat si a diminuat rolul statului.
Asemeni corporatiilor s-au proliferat organizatiile non guvernamentale, care, dupa o evolutie extraordinara, formeaza o " a doua organizatie mondiala ".
Date fiind aceste fapte, economia mondiala a suferit schimbari dramatice, capatand forme noi si insolite, dar fiind dominata de activitatile marilor corporatii.
Pentru a actiona asupra pericolelor si instabilitatii trebuie sa inventam forme politice noi care sa reinstaureze ordinea sau, cel putin, un simulacru de ordine.
" Ceea ce pare a fi haos este, in realitate, o reorientare masiva a puterii in vederea adaptarii la noua civilizatie. "
Astfel, trebuie gasit un echilibru intre tehnologia de ultima ora si natura din care provenim, deoarece numai impreuna cele doua ne pot aduce progres si dezvoltare. De asemenea, bogatii si saracii pornesc intr-o cursa, gata sa-si etaleze atuurile si calitatile.
Se vor schimba, prin urmare, personalitatile, tipologiile, conceptiile, functiile, principiile, oamenii, lucrurile, lumea, economia, politica, natura, mediul, statul. Pentru a se ajunge in final la ceea ce Einstein considera primordial : o singura natiune care sa le ofere tuturor libertate si disciplina, ordine si spatiu, timp si putere, incredere si sprijin.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu